RX400h
2005 - 2009
Magáról az autóról
- A Lexus RX400h egy teljesen megbízható, ésszerű összegből fenntartható, jó minőségű és szerethető, erős autó, ami erejéhez viszonyítva jól fogyaszt, leginkább városban, elővárosban. A dízeles konkurensei városon kívül, országúton és autópályán jobban tudnak fogyasztani 10-20%-kal, városon belül viszont az RX400h akár 40%-kal is kevesebbet tud fogyasztani náluk.
- A lentebb felsorolt tudnivalók nem jelentik azt, hogy ez egy rossz konstrukció lenne, hisz minden betegségére van gyógyír, mindent meg lehet előzni, vagy el lehet kerülni közülük.
- Összességében a konkurensekhez viszonyítva alacsonyabb szervizköltség, (városban, elővárosi használatban) alacsonyabb fogyasztás jellemzi, illetve a használtautó piacon jobban eladható.
- Továbbá a legfontosabb alapvető műszaki tulajdonságai közé tartozik, hogy:
- Nem eszi az olajat
- Nincs a motornak semmilyen ismert betegsége
- A váltója nem szokott elromlani
- A hibrid akkumulátort lehet regenerálni, cellánként cserélni, illetve az egész akkumulátor pakk cseréje nem milliós összeg.
- Hűtésprobléma, ami hengerfejesedéshez vezet.
- A hűtés a motortérben eléggé zsúfoltra sikerült, így akár egy nagyobb eltömődés esetén nem lesz elég a hűtés a motornak és "megfő", megreped, valamint a hűtőkör repedése, folyása is oda fog vezetni. A vízhőfok jelzője ilyenkor nem releváns sajnos, legtöbbször nem jelzi előre ezt a nagy bajt.
- Vásárlási tanácsadó: nézd meg az olaj színét, szintjét. A színe azért fontos, mert a repedt, "főtt" motor olaja szinte már fekete vagy erősen sötétbarna. Ha ilyet látsz, hagyd ott. A víz szintjét nézni szinte felesleges, pár perces beindítás után össze-vissza fog állni a szintje, nem lesz releváns. Azt szerelővel kell megnézni, hogy a teljes hűtéskör milyen állapotban van. Másik jellegzetes jelenség a hengerfejesedésnek az, ha hidegen indítva rángat az autó néhány másodpercig. Kicsit olyan, mintha jobban rázna a motor, hisz egyenetlenül jár.
- Hátsó fékek "berohadása"
- Rosszul hangzik, de alapvetően nem az. Ez azért van, mert a hátsó fékeket alig használja, így egyszerűen berohadnak a fékek és elkezd sípolni, vagy rosszabb esetben ráfekszik a tárcsára a betét és folyamatosan fékezi a hátsó tengelyt.
- Rosszul hangzik, de alapvetően nem az. Ez azért van, mert a hátsó fékeket alig használja, így egyszerűen berohadnak a fékek és elkezd sípolni, vagy rosszabb esetben ráfekszik a tárcsára a betét és folyamatosan fékezi a hátsó tengelyt.
- Ha tetőablakosat szeretnél...
- ... akkor mindenképp teszteld le, hogy szennyeződésmentes a vízelvezető alagút. 2-3 liter vizet önts rá a tetejére ahol a tetőablak van, és nézd a két első keréknél (mivel 2 vízelvezetője van), hogy lefolyik-e a víz zavartalanul a két első keréknél. A másik módszer, hogy nyitott ablaknál, óvatosan a szélébe önteni a vizet és megnézni, lefolyik-e rendesen. Ha nem jön, akkor az első futóműnél van egy kb. 2cm-es dugó, ha kihúzod akkor ömlik is kifele a víz.
- ... akkor mindenképp teszteld le, hogy szennyeződésmentes a vízelvezető alagút. 2-3 liter vizet önts rá a tetejére ahol a tetőablak van, és nézd a két első keréknél (mivel 2 vízelvezetője van), hogy lefolyik-e a víz zavartalanul a két első keréknél. A másik módszer, hogy nyitott ablaknál, óvatosan a szélébe önteni a vizet és megnézni, lefolyik-e rendesen. Ha nem jön, akkor az első futóműnél van egy kb. 2cm-es dugó, ha kihúzod akkor ömlik is kifele a víz.
- Ha beázik az utastér szőnyege...
- ... akkor első körben érdemes megnézni a klíma párologtató tálcáját, utána a tetőablakot.
- Hibrid akkumulátor
- Terheletlen bevizsgáláskor csupán egy pillanatnyi mérési eredményt kapsz, ahol csak a nagyon haldokló cellákat lehet kimutatni, viszont megéri legalább ezért. De ez NEM garancia arra, hogy a teljes akku pakk patika állapotban van. Terheléses mérésnek van csak értelme, mert ha valamelyik cella a végét járja, ott rögtön kiderül melyiket szükséges cserélni (általában meg is döglenek a terheléses mérésen, de hát pont ez a lényeg, hogy ott derüljön ki).
- Rozsda
- A hátsó kerékíveknél szeret elkezdeni rozsdásodni még akkor is, ha kívülről ez nem látszik. Ezt mindenképp érdemes leellenőrizni, és alváz- és üregvédelmet rakni rá.
- Hogyan tudom ezt leellenőrizni: befekszel alá és bevilágítasz, valamint a műanyag takarólemezeket lecsavarozod, vagy ha ügyes vagy akkor óvatosan félrehúzod amíg benézel mögé.
- Időszakos szervizek szigorú betartása! Sokan kihagyják, mert "ebben úgy sem kell cserélni"...
- Váltóolajat cserélni KELL benne, sok olyannal találkoztam ahol ezt leszarták. 90 ezer km-enként ez legyen meg.
- Ugyan ez vonatkozik a fékfolyadékokra (legkésőbb 2 évente), gyertyákra (180 ezernél), vezérlésre (szíjas, 150 ezernél), hűtők + vízpumpa cseréje (sűrűbben ajánlott, mint az előírt 150 ezer)...
- Visszahívásos invertercsere
- Volt egy visszahívás a 2007 körül gyártott hibrid RX-ekre, ahol az invertert kellett cserélni. Ha ez megtörtént, annak nyoma van. Viszont a Toyota/Lexus nem erősködött, ha valaki figyelmen kívül hagyta és nem vitte be cserére. Olyat nem veszünk amiben nem volt cserélve.
- Volt egy visszahívás a 2007 körül gyártott hibrid RX-ekre, ahol az invertert kellett cserélni. Ha ez megtörtént, annak nyoma van. Viszont a Toyota/Lexus nem erősködött, ha valaki figyelmen kívül hagyta és nem vitte be cserére. Olyat nem veszünk amiben nem volt cserélve.
- Xenon fényszóró, trafó
- Ha valamelyik oldali tompított elalszik, vagy csak időszakosan lekapcsol, akkor az égőcserén kívül benne van a pakliban a Xenon trafó cseréje. Ez nem annyira húzós tétel, ~40e körül megvan.
- A Xenon égők idővel elhalványulnak, veszítenek a fényerejükből, de még nem mennek tönkre. Ezeket érdemes cserélni, még ha működnek is, mert akár felére is csökkenhet életük vége fele közelítve a fényerejük. Sajnos ez macerás, le kell szedni hozzá az első lökhárítót. A futóművek felől sajnos nem megy, ott egyszerűen kevés a hely.
RX450h
2009 - 2015
Magáról az autóról
- Ami az RX400h-ra igaz, az erre az autóra is. Megbízható konstrukció, remek fogyasztás (erőhöz és mérethez viszonyítva!), alacsony fenntartási költségek a prémiumszegmensben. Az egyértelműség miatt kiemeljük itt is a legfontosabb műszaki dolgokat:
- Nem eszi az olajat.
- Nem eszi a hűtővizet sem.
- A váltója (hajtóműve) nem megy tönkre.
- Láncos, így a vezérlésre nincs csereperiódus kiírva, alapvetően nem is kell cserélni.
- Vásárlási tanácsadó, mikor elmész először megnézni egy RX450h-t:
- Mindenképp hidegen várjon az autó, ne legyen még langyos sem mikor odaérsz. Meleg motorral semmilyen autót nem nézünk meg, ezt sem! A következő ellenőrzéseket még beindítás előtt tedd meg.
- A hűtővíznek nem szabad alacsony szinten lennie. Ez a motor nem eszi a vizet, nem jellemző rá semmilyen vízfogyasztás. Ha nincs a kiegyenlítő tartályban víz, akkor elkezdhetsz gyanakodni, mitől lehet ez. Lehet hűtőszivárgás, vízpumpa probléma, kezdődő hengerfejesedés (legrosszabb eset). Nem szabad hinni az eladónak, ha azt mondja "hideg van, biztos összement". Ennyi erővel minek van ott a LOW jelzés a tartályon. Ebben az esetben hagyd ott az autót, vagy szakszervizben vizsgáltasd be, de ebben az esetben biztos: költeni kell rá, mert normál esetben ez a típus nem eszi a vizet.
- Az inverter hűtőfolyadéka is legyen szép rózsaszín, és álljon fullon, vagy max egy picit alatta. Ha ott is low, vagy az alatti szint van, hagyd ott az autót.
- Az olajszint ellenőrzéskor ne csak a szintet nézd, hanem a színét is. Ha már nagyon sötétbarna, esetleg égett fekete árnyalatot látsz rajta, akkor már nagyon esedékes az olajcsere. Ha az olajszint nem a nivo tetején van, hanem inkább az alján, akkor hagyd ott az autót. Ez a motor normál használat és üzemeltetés mellett nem eszi az olajat.
- Ellenőrizd a fékfolyadék színét. Ha nagyon sötétzöld, illetve feketére kezd hasonlítani, akkor az konkrétan hanyag gazdát jelent, hisz szép átlátszó zöldnek kell lennie, ha rendesen cserélik.
- Felnyitott motorháztetőnél indítsd be az autót, és hallgasd meg ahogy beindul a motor. Ha az első 1-2 másodpercben fémes csörrenést hallasz, akkor hagyd ott az autót. Ez a vezérlés cseréjét jelzi előre, ami nem olcsó mulatság ebben az autóban (millió körüli összeg). Alapvetően nem jellemző rá, hogy cserélni kell, sőt nincs is előírva csereperiódus, viszont előző tulaj hozzáállásától függően (pl. hidegen rúgták neki, nem cseréltek időben olajat, rossz olaj került bele) simán belefuthatsz egy leharcolt motorú autóba.
- De miért hagyjam ott ha kevés a víz, illetve az olaj? Ha ez egy jó konstrukció, nem lehet belőle nagy baj, nem?
- De! Ez az autó nagyon népszerű a mai napig a jómódú családok körében, ahol sajnos nagyon elterjedt a "kit érdekel" hozzáállás. Képzeld csak el: emberünk reggel lemegy a kocsihoz, beindítja és rögtön húzza neki, hogy odaérjen a dolgára. Ezt egyetlen autó sem viseli el, ha hidegen megnyomják a belét. Sem rendes olajnyomás, normális hengerfal kenésről ne is beszéljünk. Legjobb esetben az olajcserét többé-kevésbé "úgy kábé" betartják, de arról fingjuk nincs, hogy a vizet cserélni, átmosni is kell, illetve a váltó / hajtóműolajat is cserélni kell, illetve vízpumpát is kell cserélni benne előírás szerint. Ez egy komplex probléma, egyfajta hozzáállás az autójukhoz. Kiichiro Toyoda óvjon minket az ilyen gazdáktól.
- Tehát nagyon fontos:
- olaj szép aranysárga legyen, a nivo felső szintjén
- a víz nem lehet low alatt, sőt! középtájt még belefér, de alatta nem lehet
- inverter hűtője sem lehet középtájt alatt
- a fékfolyadék se legyen sötétzöld, már-már fekete, hanem szép tiszta zöld
- ne csörrenjen a motor hideg indításnál
- Ha Luxury-t veszel, ami légrugós...
- ... akkor van egy rossz hírünk. A légrugó nem örök életű, sőt: sokkal hamarabb bedöglik, mint egy mezei spirálrugó. A cseréje eléggé zsebbenyúlós tétel, darabja 300 ezer környékén van, és még azt be kell szerelni. Horror összegből át lehet alakítani spirálrugósra, de még élő embert nem láttunk olyat, aki csinált már ilyet hazánkban.
- A légrugó egy nagyon rossz irány ebben az autóban, mivel azt sugallja, hogy minimálisra csökkenti a rezgéseket és "hajókázós" élménnyé teszi az autópályahaladást. Ez csak nagyon kis részben igaz, hisz a légrugó + sok lengőkar igenis tud valamennyit csillapítani, de hogy ezt egy ember egy több órás haladás közben folyamatosan érezze, szeizmográfot kell szerelnie az autóra, annyira kicsi a különbség a spirálrugós és légrugós RX között. Összességében: a légrugó nem ad hozzá az autózás élményéhez, inkább a pénztárcánkból vesz el jó sok deákot. Megéri? Szerintünk nem, de ezt mindenki döntse el magának.
- A bőrülések felülete
- Ebben az RX-ben az ülések bőrfelületének megóvása már a tervezőasztalon egy eléggé lusta figuráé volt. A most már 10. évükbe lépő RX450h-k elég nagy része ráncos, szakadásközeli, eléggé lehangoló élményt nyújt. Lehet őket impregnálni, újrafesteni, de az is legjobb esetben 1 évig húzza, ha nem kenegetik folyamatosan állagmegóvás miatt.
RX450h
2015 -